Saturday, July 16, 2011

Perbezaan Kek Cawan & Mufin


Mufin Coklat

Kek Cawan Coklat


Apakah Perbezaan Antara Muffin Dan Kek Cawan?

Memang tiada ketara perbezaan dari segi rupa (selain mufin kelihatan meninggi sikit kerana sukatan serbuk penaik yang lebih sedikit) dan bahan-bahan yang digunakan antara kek cawan dan mufin. Seandainya frosting kita keluarkan dari permukaan kek cawan, maka perbezaannya menjadi amat pudar. Walaubagaimanapun, terdapat satu perbezaan yang mudah boleh kita ingati iaitu cara adunan kedua-dua kek ini dibuat iaitu:
- Kek cawan selalunya diadun secara 'creaming method' di mana mentega (butter) dan gula dipukul bersama sehingga kembang dan putih gebu , telur dimasukkan kemudian dan tepung digaul secara 'fold'.

- Manakala mufin pula selalunya tidak perlu dipukul, tapi dengan hanya mencampurkan bahan-bahan kering kedalam satu mangkuk dan campuran bahan-bahan basah ke dalam mangkuk yang berasingan. Maknanya, kita memerlukan dua mangkuk untuk membuat mufin, satu mengandungi bahan-bahan kering dan mangkuk satu lagi mengandungi bahan-bahan basah pula. Kedua-dua bahan di dalam mangkuk-mangkuk ini kemudiannya dicampurkan, gaul bersama dan adunan mufin pun siap. Dan kerana cara yang mudah ini maka  mufin dipanggil sebagai 'quick bread'.

- Kesimpulannya, atas sebab tiada banyak perbezaan inilah maka mufin boleh ditukar menjadi kek cawan dengan menambahkan frosting/topping di atasnya contoh mufin coklat menjadi kek cawan coklat dengan tambahan coklat frosting/ganache. Tanpa frosting, kek cawan akan nampak seperti mufin.

Sekian, itu saja tip dapat dipapar untuk kali ini,

No comments:

Post a Comment

Link within

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...