Wednesday, June 15, 2011

YM oh YM!!

Semalaman malam tadi hingga hampir pukol 4 pagi, mata ini tiada dapat lelap. Rasa mengantuk begitu amat terasa sekali dan mata semakin pedih, namun fikiran masih terlayang-layang entah ke mana-mana memikirkan sesuatu yang tidak jelas membuatkan aku sukar untuk lelap. Adakah kerana angkara nescafe tarik kurang manis yang ku minum di restoran Mak Uda , bersantai bersama rakan sesekolah yang sekian lama tiada berjumpa.  Atau kerana berbagai persoalan di benak fikiranku ini yang masih belum ada jawapan. Mengapa aku begitu bingung sekali! Untuk menghabiskan masa, maka kulayari facebook dan membaca emel-emel  melalui handphone kesayangan ku yang sudah uzur.  Dalam ku membaca emel, secara tiba-tiba menerima satu ketukan YM dari sesorang yang tidak dikenali. [ untuk makluman , Yahoo Email  yang saya versi yang 'integrated' with YM , boleh emel dan ym sekali] Dari bunyi namanya seperti perempuan Mat Salleh tapi bila pulak aku add dia di YM?? Langsung tak ingat. 'Hey u there!' ..dia menegur. To my curiosity, aku pun membalasnya ' Hi.....'  .  'Are you feeling lonely?'..balasnya lagi. Hmm..lain macam je pertanyaannya. Aku pun balas balik pulak tu ' Do I know you T...?'.... Secepat kilat , dia menjawab lagi. Tiada pulak aku ingat apa jawapannya tetapi ianya tidak menepati soalanku. Aku teruskan memberi respon dengan pertanyaan-pertanyaan yang lain, ingin mengetahui dengan lebih lanjut bagaimana dia dapat YM id aku. Tapi semua jawapan yang diberi tiada langsung menjawap pertanyaan-pertanyaanku. Aku pun mulalah  naik 'hangin'!! Dalam pada itu, hati ini mengesyaki  sesuatu yang tidak kena dengan perempuan Inggeris ini. Orang atau hantu.
Kali ini ku cuba mesejnya dengan menaip satu huruf saja dan lihat samada ada respon atau tidak darinya.  Ehwah... ada!! . Ku taip lagi satu huruf dan enter. Dia membalasnya. Ku taip satu huruf, dia balas lagi. Dengan ayat yang terus berbaur menggoda. Oh please!! You are talking to a woman..you stupid shit!!!! ..itulah hentaman akhir dariku. Hah..ambik ko! Selepas itu, terus saja aku 'delete' namanya dari 'contact list'
Hahaha....tatkala itu barulah aku sedari bahawa mesej-mesej yang kuterima tadi adalah merupakan 'prescripted' atau 'auto-responded messages' yang telah disusun-atur ke dalam yahoo messenger, yang mana akan diaktif  secara otomatik sebaik saja status YM penerima menjadi 'online' dan terdapat   'response' walaupun penghantarnya tiada di depan komputer. Bijak kan?? Berbagai ragam dan semakin kreatif pula cara orang menggunakan teknologi komputer sekarang ya, sehingga untuk melacur diri pun ada.
Nasib baiklah aku (seorang wanita juga)  yang menerimanya, tapi bagaimana jika perkara ini berlaku kepada seorang lelaki, suami anda  atau anak-anak yang masih muda remaja??? Jika tiada pengawasan dari ibu/bapa dan sikap berhati-hati dalam diri sendiri,  bimbang ini boleh menjurus kita kepada satu masalah yang  mengancam keselamatan kelak. Penipuan dan penyamaran memang sukar dikawal di alam siber.  Maka, kita lah yang harus sentiasa berwaspada. Tapi persoalan masih belum terjawab. Bagaimana dia mendapat YM id ku dan bila pula aku accept??? Hmmmm..


 ~Selamat bertugas dan menjalani hari-hari anda dengan terbaik mungkin~

No comments:

Post a Comment

Link within

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...