Saturday, September 3, 2011

Raya-Raya 2011 Part 1 - Melaka


Kebiasaan seperti tahun2 sebelumnya, kami sekeluarga akan pulang ke Kuala Terengganu (kampung sebelah suami) 2-3 hari sebelum hari raya untuk habiskan puasa dan sambutan raya di sana. Kemudian barulah pulang ke Melaka untuk berjumpa saudara-maraku pula.Anak2 memang amat gembira sekali dapat berjumpa dengan sepupu-sepupunya yang semuanya hampir sebaya. Aneka jenis lauk2 dan nasi2 pantai timur yang terkenal kehebatannya membuat aku begitu rindu sekali. Namun begitu, pada tahun ini perancangan kami berubah arah pula di saat akhir.Mengingatkan janjiku untuk melawat ibu saudara yang baru sahaja kehilangan suami tercinta (bekas imam dan abang kepada allayarhamah ibuku) dalam bulan puasa, maka bercadang untuk pulang ke Melaka sahaja. Alhamdulillah, setelah puas mencari hotel untuk menginap maka dapatlah juga tempah di salah sebuah hotel di Farmosa Garden, Klebang, Melaka.(pertama kali kami menginap..bolehlah).
Tiada banyak rumah yang dapat kami pergi...hanya 7 buah sahaja dan kesemua ziarah itu kami lengkapi dalam masa satu hari sahaja. Sayangnya kami terlupa nak ambil gambar2 untuk postkan disini, rumah kampung Melaka yang adanya masih dikekalkan bentuk lama dan ada yang dimodenkan.Setiap rumah yang kami singgah, semuanya menyediakan juadah yang hebat2 belaka. Ketupat rendang, lemang, nasi minyak, lauk2, tapai, dll semuanya ada lagi maklumlah hari raya kedua..hehe. Rumah pertama yang kami singgah adalah rumah Kak Ani (sepupuku dan ibu kepada penyanyi Aril AF7 dan Izwan Pilus) . Rumah kak Ani memang tiap-tiap tahun selama seminggu sentiasa tidak lekang dikunjungi tetamu , maka iti dia memang  perlu bersedia awal agar hidangan mencukupi. Kebetulan Aril dan Izwan ada dirumah ketika kami sampai, kelihatan bukan main celoteh mereka dok melayan peminat2 terutama Aril yang semakin hencem dan matang tu. Kemudian ku ziarahi pula Mak Cet (sebutan pelat untuk Makcik..hehe)  Pe'ah (satu2nya adik beradik ayahku yang masih hidup, yg kini sudahpun menjangkau usia lebih 90 tahun) di rumah  anak sulongnya Abang Bujang .. Mak Cet kelihatan masih sihat dan kuat lagi ingatannya..sebut je Alin terus dia ingat. Cuma mata dan pendengarannya sedikit berkurangan serta lutut kakinya yang semakin lemah. Wahai Mak Cet, hanya dia sahaja yang ada untuk mengingatkan aku kepada ayah...:( yang sudah lebih 20tahun meninggalkan kami adik beradik.
Kami sempat juga menziarahi Mak Ngah (kakak kepada arwah ibuku) di Kampung Melangkan yang hanya kini hanya tinggal berdua bersama anak tunggalnya setelah ditinggal suaminya beberapa tahin lalu. Tidak pernah kulupakan untuk melawat Mak Ngah setiap kali pulang ke kampong, yang kelihatan semakin uzur dari tahun ke tahun itu
Saat yang paling tidak dapat kulupakan adalah setiap kali pergi rumah Pakcik Hj Hassan (adik kepada arwah ibuku dan juga imam dan kadhi Kg Masjid Baru, Nyalas), pasti ada saja lauk-lauk kampung yang sedap. Cara masakan makcik memang pure minang style membuatkan kami bertambah2 nasi. Last year, makcik sediakan rendang 'napuh' atau 'rusa kecil' yang dipanggang dahulu sebelum di'rendang'kan. MashaAllah...punyalah sedap, belum pernah kurasakan mana2 masakan sebelum ini selain masakan ibuku dan arwah maklong ku. Kali ini, daging salai masak cili api dan asam pedas kampong style paling mantop pula serta lauk2 dan ulaman2. Apa2pun,  kami serbu kedua2 lauk ini sebab memang lazat sgt...alhamdulillah, rezeki kami dapat merasai lagi masakan Makcik.  
Ramai juga sepupu2ku yang tidak dapat ku jumpa sebab ada yang memulakan raya mereka desebelah mertua dan ada juga yang bali sekejap saja. Walau apapun, berhari-raya dikampung adalah suatu kemestian buatku supaya anak2 tidak lupa di mana kampung halaman dan asal-usul ibubapanya dan mengenali saudara-mara. InsyaAllah.- to be continued

No comments:

Post a Comment

Link within

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...