Tuesday, September 13, 2011

Raya-Raya 2011 - Part 2 (Kawan-Kawan Muqri)

Suatu petang Muqqri beritahu ku dalam sehari-dua sebelumnya 'Mama , kawan2 iki nak datang lepas asar Sabtu ini'. Terkejut jugak bila tetiba je beritahu, padahal sudah ada beberapa jemputan raya jiran pada hari yang sama juga.  Jawap ku " Ye ke, berapa orang agak2nya?" . " Dalam satu kelas mama" - jawab Muqri. "Ramai juga tu sayang kalau betul satu kelas, tapi Mama tak siap apa2 ni. "balas ku. "Takpa, makan kuih raya pun takpe Mama. Iki boleh tolong Mama masak , sebab Iki pun pandai juga".Begitulah Muqri yang sememamg pandai menjaga hati Mamanya. (Yang rajin buat waffles sendiri, ommelette dan pernah buat crossaint dan bun ikut resepi dari internet semasa Grade 6, memang jadi budak tu buat) 
Makanya, apa yang mudah dan terlintas untuk kusediakan hanyalah mee goreng, puding caramel , ayam drummets dan nuggets goreng serta nasi impit & lemang + rendang serunding.
Walau datangnya agak lewat dan tidaklah seramai satu kelas seperti apa yang dikatakan oleh anakku,  meriah jugalah bebudak ni berborak sesama sendiri. Yang perempuannya manis dan ayu2 belaka serta berbudi bahasa menawarkan bantuan untuk menolongku ke dapur lebih2 lagi yang bernama Inshirah tu.hehe . Seronok betul engok2 budak2 ni berborak sampai maghrib baru balik..
Minggu hadapan rancangan rakan2 Amirul pula beberapa konvoi akan datang beraya dari rumah ke rumah.Begitutlah mereka setiap tahun akan datang secara beramai-ramai beraya dari rumah ke rumah tanpa menunggu rumah terbuka.....
Sedang ku fikirkan menu apa untuk dihidangkan. :)

No comments:

Post a Comment

Link within

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...