Saturday, February 19, 2011

Akhirnya Ku Tahu Jua Puncanya! Alhamdulillah.

Pada 17/2/2011 tuhari aku bertekad untuk terus mencuba lagi sehinggalah aku benar2 puas hati dengan keputusan pencarianku selama ini. Aku tercari2 selama ini punca mengapa kek dan muffinku yang kubuat akhir2 ini tidak menjadi sangat seperti sebelum2nya. Walaupun nampak  naik dengan elok tapi sebenar2nya dibahagian bawah tidak masak! Huhuhu....masak tak seratalah tu.  Aku benar2 bingung memikirkan. Selama 3 bulan dah bermacam2 cara aku lakukan termasuk menukar2kan posisi cupcake dalam loyang, adjust setting api dan ada pernah sekali tu aku kuterbalikkan cupcake semata2 nak masakkan bahagian bawahnya. Kah kah kah! Itu tidak seharus berlaku sebab oven yang kubeli baru setahun itu adalah dari jenama yang memang disarankan dan bayak komen2 yang baik baik diinternet mengenainya.  
Pada awalnya aku salahkan resepi yang kurujuk itu tidak betul, maka kucuba pula dengan resepi yang lain , tetapi masalah serupa masih berlaku. Kemudian buat lagi dengan resepi lain tapi kali ini  jadi Mc Gyver, aku olah resepinya. Minyak dingantikan dengan mentega cair, tepung naik sendiri dengan tepung self raising dll...belasahje. Huh!! Rasa sedap tapi mentah juga. Kemudian kusalahkan setting api oven mungkin suhu panas sangat, so aku kurangkan sedikit suhu (tetap set api atas bawah) tapi lebihkan sedikit masa bakar. Masalah tetap terjadi. Hmmmm kenapa dan kenapa ya?? Kemudiannya aku syakki mugkin loyang tebal, tukar loyang, tukar acuan dan ntah apa2 lagi. Ada juga teringat mungkin berpunca dari bahan2 yang digunakan kurang segar (walaupun  tak masuk akal) spt telur( merah telur tidak bulat bila dipecahkan), even guna telur segar bugar pun masalahnya masih ada. Lebih memeritkan apabila melalui proses membakar, terpaksa aku keluarkan loyang kali dan cucuk2 cupcake untuk menentukan samada dalamnya masak atau tidak (selepas tempoh bakar). Itu tidak seharusnya berlaku! Aku tahu.....
Aku kenal bebenar bagaimana rupa cupcake dan muffin yang masak elok dan jauh disudut hati kecilku ada terselit rasa belum puas dengan hasil kek dan muffinku. Pasti ada yang tak kene. Ada juga aku terfikir adakah ini bermakna  kemahiranku sudah menurun atau masih tak reti2 baca resepi...huhu.!!  Tapi kenapa sebelum tu ok je...resepi yang serupa juga ku gunakan. Aduhai!  phening2
Jika ada yang terbaca mengenai muffin yang kuhantar kesurau baru-baru ini , sebenarnya masa itu aku masih belum mengetahui apa puncanya lagi. Tapi niat untuk bersedekah kepada majlis cerama disurau, ku buat juga dengan menempuh berbagai cara agar muffin2 masak dengan elok. (Tukar loyang, tukar acuan dan guna 'oven fan' walaupun sebenarnya tidak digalakkan untuk guna 'fan' untuk kek kerana boleh mengeringkan moisture kek tapi kucuba juga. Manalah tahu kot2 ok untuk ovenku). Alhamdulillah, muffin2ku selamat dimasak kesemuanya walau mengambil tempoh yang lebih dari sepatutnya. Ya Allah, aku berdoa agar mereka yang mengambil muffinku dapat menerimanya tanpa apa2 masalah. Niatku memang nak memberi yang terbaik dan bukan niat yang lain. .  
Semalam (17/2/2011), aku bertekad untuk mencuba lagi dan kali ini aku gunakan 'pre-mix muffin flour' saja, sekadar nak test oven. Ya Allah Ya Tuhanku, aku berdoa pada Allah untuk berikan aku jalan dan petunjukNya akan punca sebenar yang kucari selama ini. Mencari akar punca masalah demi penyelesaian jangka panjang dan itulah yang kucari, bukan sekadar membetulkan masalah shj. Aku bancuh dan bakar muffin mengikut arahan yang diberikan pada bungkusan , namun hasilnya tetap sama. Selang sejam kemudian, kucuba pula bakar 'readymade croissant' . Tinjauan dari cermin oven, croissant kelihatan naik begitu menarik sekali...so happy lah ingat mungkin masalah dh hilang. Selepas tamat tempoh bakar, aku keluarkannya dan cuba angkat dari dulang pembakar dan ....aiyaaaa melekat!! Secara tiba2 selepas saat itu, terus terlintas difikiranku ini pasti ada yang tak kene dengan api bawah oven!! Lantaran itu, ku 'ON'kan sekali lagi oven dan cuba rasa haba dengan tangan pada kedua2 filamen atas dan bawah. DAH MEMANG SAH!!!  FILAMEN BAHAGIAN BAWAH OVEN TAK PANAS LANGSUNG!!.....BOLEH SENTUH DENGAN JARI TANPA RASA PANAS SEDIKITPUN. Alahai..kenapalah selama ini tak terlintas difikiranku mengenainya. Ya Allah Ya Tuhan Kami, aku amat bersyukur kehadratMu kerana hari itu (17/2/2011) Engkau telah memberiku petunjukMu akan  punca masalah sebenar yang kucari.   
Dan pagi tadi (19/2/2011), kami terus menghantar oven ke bahagian kerosakan  peralatan jenama tersebut di Shah Alam dan filamen yang rosak itu pun telah ditukar kepada yang baru.Kejap je settle...hehe. Cajnya cuma RM160 saja. Alhamdulillah...suka sgt.   

No comments:

Post a Comment

Link within

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...